Help, daar is Generatie Z! Tijd om anders te kijken naar werven, binden én samenwerken tussen generaties

Op de werkvloer vinden we tegenwoordig vier generaties: Generatie X, de Pragmatische generatie, Millennials en Generatie Z. Dat is op zich geen nieuws, er zijn wel vaker tijden geweest waarin vier of zelfs vijf generaties tegelijk aan het arbeidsproces deelnamen. Wél nieuw is dat de jongste groep, Generatie Z, echt anders denkt en doet. Dat leidt regelmatig tot onbegrip, irritaties en gedoe. Denk aan eilandjes, gebrekkige communicatie en gemiste kansen op het gebied van innovatie en resultaat. We krijgen bij PubliContact dan ook steeds vaker vragen als ‘Hoe gaan we om met deze generatie?’.
Vinden en gevonden worden
Recent gaven we een workshop aan de directie en projectleiders van een ingenieursbureau. Hun eerste vraag: ‘Waar vinden we deze jongeren en hoe vinden zij ons?’. Je vindt Generatie Z niet alleen op scholen en universiteiten, maar vooral ook online. De meeste jongeren zijn (nog) niet heel actief op LinkedIn. Ze zitten vooral op YouTube, Instagram, TikTok of vakgerichte platforms zoals Reddit en Discord. Wil je als organisatie in beeld komen? Zorg dan voor een sterke online presence met reels, vlogs of bedrijfsvideo’s – idealiter gemaakt door je eigen jongere medewerkers. En maak je website aantrekkelijk: minder tekst, meer beeld en persoonlijke profielen van directie en teamleden – het liefst in de vorm van video.
Waarom Generatie Z graag bij jou wil werken
In deze krappe arbeidsmarkt hebben veel jongeren ruime keuze. Waarom zouden ze voor jouw organisatie kiezen? Dat begint al bij het sollicitatieproces: Generatie Z mailt of belt niet graag. Reageren via WhatsApp, een video-sollicitatie of social media sluit beter aan bij de leefwereld van deze jongeren. Speel vervolgens in op voor hen belangrijke factoren als flexibiliteit, autonomie en echtheid. Ze willen zelf bepalen waar en wanneer ze werken – bij voorkeur maximaal vier dagen per week, want de vijfde dag is voor hun eigen bedrijfje, vrijwilligerswerk of gewoon chillen. Ze kiezen voor organisaties met een inspirerende missie, duidelijke waarden, een menselijk gezicht en een duurzame aanpak.
Aan boord hebben en houden
Start bij voorkeur al met pre-boarding: laat deze jongeren alvast online kennismaken met collega’s, systemen en het werkveld. Regel een buddy tijdens het onboarden en zorg voor vaste, laagdrempelige aanspreekpunten. Geef persoonlijke aandacht en veel en duidelijke feedback. Generatie Z stapt vaak met hoge verwachtingen het werkende leven in – soms wat rooskleuriger dan realistisch is. Deze jongeren hebben behoefte aan vrijheid, maar floreren juist bij heldere doelen en kaders. Ze willen snel doorgroeien – liefst gisteren al leidinggeven. Maar eerst ervaring opdoen en als mens groeien is minstens zo belangrijk. Een goede leidinggevende weet hierin de balans te vinden tussen gas geven en afremmen.
Leidinggeven aan Generatie Z én de rest van het team
Als leidinggevende van Generatie Z ben je niet alleen manager, maar ook een soort ouderfiguur. Je geeft rugdekking, positieve feedback, bent (bijna) altijd bereikbaar, eerlijk, kwetsbaar én je houdt het een beetje leuk. Dat vraagt nogal wat. En de rest van het team dan? Tijdens een training aan een groep teamleiders van verschillende organisaties kregen we de vraag ‘Hoe zorg je dat alle generaties elkaar begrijpen en effectief samenwerken?’. Onbekend maakt onbemind. Dus laat ‘die ouwe knarren’ en ‘die rare jeugd van tegenwoordig’ elkaar ontmoeten – fysiek én digitaal. Denk aan twinning (een jongere en oudere collega als duo), mentoring (waarbij een ervaren collega de jongere vakinhoudelijk begeleidt), reversed mentoring (waarbij de jongere de oudere iets leert, bijvoorbeeld over technologie of trends) of gezamenlijke denktanks. Want uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde: zinvol werk, leuke collega’s en een organisatie waar we trots op zijn.
“Ik keek vooral door een kritische bril, nu zie ik ook de kansen van Generatie Z in mijn team.”
Dergelijke reacties hoor ik vaak. Leidinggevenden ontdekken dat Generatie Z juist waarde toevoegt – met frisse ideeën, andere verwachtingen én een nieuwe manier van samenwerken die vraagt om eigentijds leiderschap.
Wil je meer weten over onze trainingen en workshops over Generatie Z of Generatieleren in teams? Laat het me weten op a.mars@publicontact.nl. Ik denk graag mee.
Geschreven door: @Annemieke Mars
#overheid #generatiez #generatieleren #generatiemanagement #leiderschap #samenwerken #teams #training #workshop